úterý 13. prosince 2011

Zázvorky



Recept na tyto zázvorky stále vede z těch mnoha, které jsme doma postupně nasbírali. Svou konzistencí po upečení totiž připomínají rakvičky. Zázvorky jsou nadýchané, jemné a křehké. Není potřeba je nechat několik dnů uležet, jsou chutné hned po upečení a výborně se hodí k vínu. Recept je z Sešitu domácího vaření - svazek 47 - Vánoční pečivo od Olgy Davidové z roku 1986.

Rady k pečení zázvorek – aktualizace z 16. 12. 2012
- nastrouhaný čerstvý zázvor je potřeba před přidáním k žloutkům a cukru zbavit přebytečné tekutiny vymačkáním, jinak by těsto bylo příliš řídké
- žloutky je potřeba vyšlehat opravdu dobře, minimálně 15 minut, jak je uvedeno v receptu
- vyšlehané žloutky vypadají jako hutná pěna
- druhý den před přidáním mouky je na povrchu žloutkové pěny pevná krusta
- po přidání mouky a zbývajícího cukru se vytvoří hrudky – těsto připomíná drobenku
- na vále bez přisypávání mouky rychle zpracujeme na hladkou masu – těsto trochu lepí
- při rozvalování se snažíme těsto podsypávat jen minimálně moukou
- pečení je nejnáročnější, na základě Vašich komentářů jsem udělala pokus a upekla několik plechů při různých teplotách a zdokumentovala jej. Nejvíce se mi osvědčila varianta pečení ihned po vykrojení při teplotě 160°C s ventilátorem (horkovzduch), tyto zázvorky byly nadýchané a neroztekly se, nejvíce připomínaly rakvičky. Druhá nejpovedenější varianta byla s 20 minutovým odležením a pečením při 120°C bez ventilátoru – tyto zázvorky se neroztekly, ale nebyly tak úplně nadýchané. Nejhůře dopadly zázvorky odležené celou noc, které vůbec nenaskočily, i když chuťově také nebyly špatné.
- během pečení se trouba opravdu nesmí otevírat, aby zázvorky nesplaskly

Ukázka upečení při různých teplotách a délce odležení
Na 30 kusů potřebujeme
180 g moučkového cukru
2 žloutky
30 g hladké mouky
na špičku nože pospěšné soli (amonia)
10 g čerstvého zázvoru + 3 g sušeného zázvoru
nebo 10 g sušeného zázvoru


1. den
Čerstvý zázvor oloupeme, nastrouháme na jemno a vymačkáme z něj přebytečnou tekutinu. Zázvor, žloutky, pospěšnou sůl a 100 g prosátého moučkového cukru třeme 15 minut v elektrickém šlehači. Mísu přikryjeme utěrkou a necháme ji stát na chladnějším místě do druhého dne.

Žloutková pěna ihned po vyšlehání
Žloutková pěna druhý den – zaschlá krusta
2. den
Do mísy přidáme zbývající prosátý cukr a hladkou mouku. Vypracujeme těsto, které rozválíme na placku silnou 3 mm. Tvořítkem vykrajujeme zázvorové tvary. Klademe na plech vyložený pečicím papírem.

Pečeme dle rad výše, nejlépe 10 minut bez odležení při 160°C s ventilátorem. Během pečení troubu neotevíráme, aby zázvorky nesplaskly. Po upečení necháme vychladnout na roštu.

Těsto po přidání mouky a cukru
Těsto po zpracování na vále
Zázvorky před pečením



59 komentářů:

Cherry řekl(a)...

Ahoj, mám dotaz. Včera jsem pekla zázvorky dle tvého receptu. Hezky vyběhly, ale bohužel se jakoby roztekly a nedržely tvar. Nevíš, čím to může být? Pekla jsem zázvorky poprvé, tak vůbec netuším. Jinak ale díky za recept, na chuť jsou dobré.

Maryna řekl(a)...

Ahoj Cherry, může to být tím, že byla třeba málo nahřátá trouba. Klidně se může nahřát na víc stupňů a až se do ní strčí zázvorky tak snížit teplotu na těch 170°C. Možná přidat i trochu mouky, každá mouka se chová jinak a jinak lepí. Nám se to už také stalo, i když je pečeme každý rok podle stejného receptu.

Cherry řekl(a)...

Díky za odpověď, příště zkusím víc nahřát troubu, třeba to pomůže.

K*A*C řekl(a)...

Dobry den, mam dotaz - testo se silene lepi, ma se pridat vic mouky? Jinak se povedlo, jsou krupave a mnam (i kdyz priznam se vic mi chutnalo syrove testo) :D

Maryna řekl(a)...

Těsto se musí s mouko dobře propracovat, aby se nelepilo. Mouky klidně trochu přidat, ale spíš jen podsypávat těsto na vále a zapracovat do něj tolik mouky, kolik si samo vezme.

K*A*C řekl(a)...

dekuju :)

Anonymní řekl(a)...

Vím, že to asi nepůjde, ale....... zkoušely jste nahradit amonium něčím jiným? Práškem do pečiva, vinným kamenem? Lenka

Maryna řekl(a)...

Milá Lenko, v zázvorkách jsem se amonium nepokoušela ničím nahradit. Ani u rakviček jsem nenašla jiný tip, nejlépe naběhnou s ním.

Anonymní řekl(a)...

Tento recept mě zaujal, takže jej zařadím mezi letošní vánoční cukroví. Jenom nevím, kde sehnat amonium. Mohla byste prosím poradit? Děkuji. Lenka

Maryna řekl(a)...

Lenko, amonium kupuji v drogerii, prodávají to také pod názvem cukrářské droždí.

Anonymní řekl(a)...

Tak jsem o víkendu vyzkoušela. Nakonec jsem nahradila amonium vinným kamenem. Jen jsem nedala na špičku nože, ale lžičku, což byla asi zásadní chyba. Zázvorky vyletěly v troubě jako raketa (=zázvorkovitý tvar byl 3D :) Což ale nemění nic na tom, že chutnají výborně. Takže příště dám na špičku nože vinného kamene a myslím, že bude vše OK. Lenka

Maryna řekl(a)...

Ač se úplně nepovedly, tak jsem ráda, že chutnaly. :-) Také se mi už povedlo udělat takové obry.

Anonymní řekl(a)...

Dík za radu. Nakoupeno a může se začít s pečením.

Anonymní řekl(a)...

Moc dobré, ale na poprvé se roztekly, při dalších pokusech jsem snižovala teplotu trouby, povedlo se při 140 stupních. Děkuji Jitka

Maryna řekl(a)...

Na zázvorky se chystám příští víkend, tak vyzkouším péct v té nízké teplotě. Mě se tedy dařily i v těch 170°C, ale uvidíme.

Anonymní řekl(a)...

Nakoľko ma recept zaujal, rada by som ho vyskúšala na vianoce. Chcem sa spýtať, či je lepšie piecť pri 170°C alebo 140°C.
V odppovedi na I. komentár píšete, že treba zvýšíť teplotu a v poslednom znížiť. trochu si to odporuje a asi je to dosť podstatný rozdiel. Ďakujem za odpoveď Maja

Anonymní řekl(a)...

Tak včera jsem dostala ochutnat zázvorky od švagrové.Nebyly špatný,ale já si pamatuju zázvorky jako jsou tady v tomhle receptu.Už jsem si ušlehala suroviny a zítra se uvidí,jestli se to povede.............doufám,že jo:-) .Tohle jsou u mě tradiční zázvorky co pekla moje mamka :-)

Anonymní řekl(a)...

A ešte jedna otázka, múky tam ide iba 30g? Maja

Maryna řekl(a)...

Ano, mouky je opravdu jen tak málo.

Maryna řekl(a)...

No jak je psáno výše, já je pekla na 170°C, možná trošinku méně a neroztekly se mi. Asi hodně záleží na troubě. Psalo víc lidí, že s nimi mělo trochu problémy, tak možná bude lepší méně stupňů. Já je budu péct až o víkendu a zkusím také jednu dávku na těch 140°C pro porovnání. Když je budete péct delší dobu na těch 140, tak určitě nic nezkazíte.

Anonymní řekl(a)...

Tak jsem vytáhla první plech..............roztečený.........na 150 stupňů taky roztečený..............dávám míň jak 140 stupňů..............taky roztečený.Mám nachystanej poslední plech..........tak 130 stupňu a uvidíme........tak taky se roztíkají:-( tak nic nooooo ale chuťově jsou dobrý :-) jen placatý :-)

Anonymní řekl(a)...

Prosím, obalují se zázvorky v cukru?

Maryna řekl(a)...

Tak to netuším v čem může být chyba :-(

Maryna řekl(a)...

Doma je neobalujeme, ale proti gustu...

Janusa řekl(a)...

Chci se zeptat? v receptu je opravu jenom 30g mouky? Přijde mi to nějak málo.... Jana

Maryna řekl(a)...

Ano

Anonymní řekl(a)...

Tak, zázvorky upečeny a taky se mi roztekly. Dnes v televizním pořadu taky pekli zázvorky a před pečením je nechávali na plechu ještě asi 20minut zaschnout.Právě proto aby se neroztekly.Tak příště vyzkouším. Lenka

Maryna řekl(a)...

Dnes jsem dělala pokus, na každém plechu 5 zázvorků a nejlepší byly pečené hned bez odležení při 160°C s ventilátorem. Odležené 20 minut se při 160°C s ventilátorem trochu roztekly. Další várka byla při 120°C s odležením 20 minut, ty byly taky ok. Jednu várku jsem nechala odležet celou noc. Nenapadlo mě do receptu napsat, že nastrouhaný čerstvý zázvor je potřeba zbavit přebytečné tekutiny vymačkáním.

Anonymní řekl(a)...

Závorky se povedly skvěle, ale měla jsem problém s těstem, bylo dost suché. Vyřešila jsem to přidáním rumu, ale rozhodně jsem nedosáhla efektu lepivého těsta, ale i přesto se zázvorky podařily a neroztekly se.

Maryna řekl(a)...

To jsem ráda, že se neroztekly aspoň někomu :-)

felicityandjoy řekl(a)...

Dobrý den,
doufám že se i u rok uleželého receptu dočkám odpovědi na dotaz :). Váš recept vypadá báječně a ráda bych zázvorkami potěšila příbuzenstvo. Při opisování receptu jsem ale narazila na zásadní věc - asi vlivem úprav na základě komentářů není nikde v receptu uvedeno, jak dlouho mám zázvorky péct. Jak přibližně dlouho trvá, než hezky vyběhnou a zezlátnou?

Budu se těšit na odpověď :)

Maryna řekl(a)...

Doba pečení je opravdu závislá na troubě (podle toho jak hřeje) a je uvedená na fotografii s ukázkami pečení při různých teplotách.

felicityandjoy řekl(a)...

Děkuju, pro oči nevidím :).

Anonymní řekl(a)...

Zdravím všechny milé dámy.
Brzy budu mít svoji první troubu, tak jsem si hned vzpomněla na zázvorky, co kdysi dělala prababička. Od ní už, bohužel, recept nedostanu, tak doufám, že budou stejně chutné :) Recept jde do záložek a pak hodím echo, jak se povedly.

Anonymní řekl(a)...

Zázvorky miluji, ale je mi záhadou, jak je správně upéct. Nádherně naběhly a aniž bych s nimi cokoli dělala po 10 min. pečení spadly :-( Zkoušela jsem s ventilárotem, bez, vždy do samé :-(

Anonymní řekl(a)...

Moc prosím, nemám amonium - poradíte mi čím nahradit, případě jestli mohu vynechat? A zázvor mám jen čerstvý - bude to vadit? Děkuji. Nikdy jsem zázvorky nepekla, tak snad se povedou...

A ještě jedna prosba - píšete, že máte recept i na jiné zázvorky, které nejsou uvnitř jako rakvičky, podělila by jste se i s tímto receptem prosím? Děkuji

Maryna řekl(a)...

Amonium se u tohoto receptu nahradit nedá, čerstvý zázvor je lepší, jen je potřeba ho nastrouhat na velmi jemno a vymačkat z něj tekutinu. Do konce týdne přidám recept na třené zázvorky, ty jsou také skvělé.

Anonymní řekl(a)...

Maryno, moc děkuji za info - já se pak o amoniu tady dočetla a došlo mi že nahradit nejde. Zkusím se poptat v drogerii a budu se těšit i na třené zázvorky.

vendy řekl(a)...

Dobry den Maryno, zazvorky mas naprosto uzasne!! Neodolala jsem, a poprve se pustila do jejich peceni! Chutove jsou vyborne, jen na oko nevypadaji uplne dokonale jak tvoje, pri peceni nektere praskly. Nevis, cim by to mohlo byt? Diky

Maryna řekl(a)...

Rakvičková těsta jsou prevít, že popraskají nahoře se stává :-(. Může to být troubou, třeba nehřeje všude stejně, moc vysoká teplota...

Anonymní řekl(a)...

Povedly se hned na poprvé :o) Pekla jsem je na 160 horký vzduch - s ventilátorem. První dva plechy naprosto luxusní, na tom posledním už se začaly trošku rozjíždět, ale žádná tragédie. Jsou vynikající! Apropo Vaše stránky jsou též super! Máte tu spoustu krásných lákavých receptů, než je všechny vyzkouším...mám se co ohánět :o) Těším se na další nové recepty :o) a přeji krásné Vánoce ;o)

Anonymní řekl(a)...

svařenou vodu našlejat s cukrem a potřít zázvorky :-)

Anonymní řekl(a)...

Nejak se mi vcerejsi prispevek nezobrazil, tak znovu. Muzete mi prosim poradit jak dlouho dopredu muzu pect tyto zazvorky? pisete, ze se nemusi pect moc dopredu - to jsem prehledla a budu je pect uz dnes - neni to brzo? nebudou nedobre do vanoc? Dekuji. Preji pekny predvanocni cas!

Maryna řekl(a)...

Dobrý den, vydrží do Vánoc, ale uzavřete je do něčeho, kde nebudou natahovat vzdušnou vlhkost.

Anonymní řekl(a)...

Dekuji! Jsem zvedava jak se povedou :o)

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den,
sice už se někdo ptal, ale sedím si na vedení a odpověď jsem nepochopila :-). Opravdu tam má být jen 30 g mouky?

Díky :-)

Maryna řekl(a)...

Ano

Anonymní řekl(a)...

dobry den, prosim Vas kde sa daju kupit tieto original formičky? dakujem Marta

Maryna řekl(a)...

To nevím, tyto jsou všechny už po babičce.

Anonymní řekl(a)...

dobry večer, formičky mi vyrobil muž - sice padla formička snehuliaka, ale super...
A cesto nám ostalo úplne sypké, normalne že ako muka..neviete kde robim chybu? :( skusim dnes ešte raz...

Maryna řekl(a)...

Možná málo vyšlehané žloutky s cukrem nebo malé žloutky?

Anonymní řekl(a)...

Dnes jsem upekla přesně podle Vašeho receptu a ikdyž má být hospodyňka nespokojená, tak zázvorky jsou dokonalé :)

Unknown řekl(a)...

Dobrý den, není chyba u té mouky? Opravdu jen 30g. Protože u druhého receptu ze tří vajec JE 480g.Děkuji

Maryna řekl(a)...

Ano

Unknown řekl(a)...

Dobrý den, mám dotaz. Je určitě správně 180 g cukru jen 30g mouky? Na jiných stránkách je většinou téměř stejně mouky jako cukru.

Anonymní řekl(a)...

Také jsem neměla amonium. Celý postup jsem dělala dle Vašeho návodu. Druhý den jsem přidala do mouky tak půl lžičky prášku do pečiva.A hned pekla deset minut na 160 a krásně se povedly.To odložení je kvůli působení amonia nebo aby se rozpustil cukr či odparila vlhkost ze žloutku,?

Maryna řekl(a)...

Aby žloutek trochu seschl.

Anonymní řekl(a)...

Měla bych usnadnění pro ty co nestíhají. Vezeme kostkový cukr, pokapeme šťávou vymačkanou ze zázvoru a po zaschnutí podáváme. Myslím, že by, až na tvar, nikdo nepoznal rozdíl. Je to opravdu nechutné cukroví, jak kdybych kousala zázvorový cukr. takové práce a tak marně. Je to poprvé, co jsem s receptem na sladkost od Vás, Maruno, tak nespokojená. Ještě že hned vedle těch nejedlých zázvorek leží Vaše vanilkové rohlíčky z kterých nám jde hlava kolem.
Bláža

Macouch řekl(a)...

No jo, nekdy holt clovek vstane zadkem dopredu a pak mu neni nic recht. Mne se povedly a namocene do slehacky jsou uplne luxusni