středa 18. ledna 2012

Piškotová bábovka


Bábovka je tradiční moučník ve střední a v části západní Evropy. V německy mluvících zemích je známa jako Gugelhupf, v Polsku jako baba a ve Francii jako Baba au rhum. Asi nejstarší forma na bábovku byla nalezena při archeologickém výzkumu v lokalitě starověkého římského tábora Carnuntum nedaleko Vídně. Rakousko během svého předsednictví EU v roce 2006 organizovalo kulturní iniciativu Café Europe, kdy se v kavárnách hlavních měst 27 zemí EU podávaly typické moučníky jednotlivých zemí a Rakousko nabízelo právě bábovku jako svůj tradiční moučník.


Bábovka se peče nejčastěji z kynutého, třeného nebo piškotového těsta. Bábovka z tohoto nastaveného piškotu je nadýchaná a křehká. Recept pochází z Kuchařky naší vesnice Marie Hrubé a Františka Rabocha.

Suroviny
4 vejce
240 g hrubé mouky
200 g moučkového cukru
10 lžic horké vody
6 g kypřícího prášku
špetka soli
případně 2 lžíce kakaa
80 g rozinek, brusinek či ořechů (podle chuti)

1. Formu na bábovku vymažeme dobře máslem a vysypeme hrubou moukou nebo strouhanku, potom je kůrka křupavější.

2. Mouku prosejeme s kypřícím práškem a rozdělíme ji na dvě poloviny. Do jedné půlky zamícháme rozinky, do druhé kakao.

3. Žloutky oddělíme od bílků. Z bílků se špetkou soli ušleháme tuhý sníh.

4. V míse ušleháme žloutky s prosátým moučkovým cukru, postupně k nim zašleháváme 10 lžic horké vody (nesmí být vařící!). Šleháme tak dlouho, dokud nevznikne světlá pěna. Tu si rozdělíme na dvě poloviny.

5. Do jedné poloviny pěny ze žloutků zamícháme polovinu bílkového sněhu a mouku s kakaem. Do druhé opět bílky a mouku s rozinkami.

6. Obě směsi nalijeme do formy. Pečeme v troubě vyhřáté na 180°C asi 40 minut. Zda je bábovka upečená, vyzkoušíme zapíchnutím špejle - neulpí-li na ní kousky těsta, je bábovka hotová.

7. Po upečení bábovku necháme chvilku chladnout ve formě, potom formu obrátíme dnem vzhůru a bábovku vyklopíme.





8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Děkuji za recept. Dnes se mi na druhý pokus konečně povedla.
Poprvé jsem totiž nevěřila, že stačí uvedené množství prášku a dosypala. Nebylo to ono, bábovka se rozpadala. Recept tak jak je, je nejlepší. :-)

Maryna řekl(a)...

To jsem ráda, že se povedla a chutnala. U nás doma je nejoblíbenější.

Unknown řekl(a)...

Dala jsem si challenge, že budu péct teď hlavně z Tvého blogu- už jsem vyzkoušela čoko- piškotky s ovocnou náplní, Stefanku a teď mi na lince stojí tahle úžasná bábovka! :) Už si začínám připadat jako Tvůj stalker, jsem nadšená z Tvých receptů. Ještě mě ani jeden nezklamal!! :) :) Díky moc :)

Maryna řekl(a)...

Tak to hlavně děkuji já!

Anonymní řekl(a)...

Musím říct, že bábovka je opravdu dobrá, děkuji za recept :) Jen mám menší výhrady k úvodu. Zdá se mi totiž docela nepravděpodobná ta bábovková mísa z Carnunta doby římské :)
Anka

Joli řekl(a)...

Pres veskerou snahu, 4 misek a postupneho plneni kroku po sobe s vajickama z volneho chovu a bio raw kakaem jsem upekla dlouhy tenky platek. Asi ten kompromis s velikosti plechu a jedlou sodou ...... Jdu spat.

Maryna řekl(a)...

No jo, pro experimentování je důležité umět základní řemeslo :-)

Unknown řekl(a)...

Děkuji za recept. Pekla jsem k narozeninám dcery, ale musela jsem ji obarvit na růžovo. Bylo to její přání.