neděle 1. ledna 2012

Rillettes


Po prvním ochutnání kachního "rijetu" v již neexistující restauraci Twin Point v Brně jsem se rozhodla, že jej musím vyzkoušet udělat sama a začala se hned pídit po receptu. Nejvíc se mi zamlouval ten z Olivové kuchařky. Chyba byla, že jsem nedbala rady v závěru receptu a dala ochutnat přátelům, takže od té doby jej musím vařit alespoň jednou ročně. Letos to Ježíšek nestihl, tak jsme si smlsli až na Silvestrovské oslavě.
Rillette je ve francouzštině ženského rodu, ale většinou se užívá v množném čísle - tedy rillettes [ʀijεt]. Tato masová pomazánka pochází z 15. století z oblasti Touraine na Loiře.
Zkoušela jsem mnoho variací "rijetu"- z husího, kachního nebo vepřového masa, s bílým vínem, se šampaňským, ale nejlepší nám připadá vepřový - pouze se solí, pepřem a s čerstvým rozmarýnem. Poměr surovin jsem si hned po prvním vaření upravila, protože mi zbylo málo sádla na zalití masa. Množství, ze kterého vařím rillette, je ideální pro 5 litrový litinový hrnec a naplní se jím asi 11 skleniček od marmelády. Vzhledem k tomu, že příprava rillette je velmi zdlouhavá, tak je výhodnější vařit uvedené velké množství a věřte, že se nezkazí.

Suroviny

1500 g syrového sádla
500 g vepřové krkovičky
500 g vepřové plece
500 g vepřové kýty
500 ml vody
3 g čerstvě namletého pepře
22 g mořské soli
3 větší snítky čerstvého rozmarýnu

Rillette je nejlepší vařit v litinovém hrnci nebo alespoň v hrnci se silnějším dnem. Aby plamen nahříval rovnoměrně celé dno, dávám pod hrnec ještě rozptylovač plamene. 

Sádlo nakrájíme na kostky cca 3x3 cm. Maso na kostky o něco větší. Sádlo vložíme do litinového hrnce a na velmi mírném plameni pomalu rozpouštíme a mícháme, dokud lehce nezezlátne. Po částech přidáme k sádlu maso. Poté zalijeme vodou, promícháme a na středním plameni za občasného míchání necháme hodinu probublávat. Za hodinku zmírníme plamen na minimum, promícháme, hrnec přikryjeme poklicí a necháme bublat tři hodiny. Máte-li pocit, že se maso začíná smažit, můžete lehce podlít vodou. Během těchto tří hodin maso nemícháme a neodkrýváme pokličku, opravdu to není potřeba.

Mezitím si důkladně umyjeme a osušíme nádoby, do kterých dáme hotový rillette. Já používám různé skleničky od marmelád. Vhodnější jsou nižší a širší.

Po třech hodinkách vaření přidáme sůl a rozmarýn, dobře promícháme a necháme bublat další tři hodiny. Tentokrát již nezakrýváme pokličkou a jednou za půl hodiny rillette dobře promícháme.

Rillette na začátku vaření, po 4 hodinách vaření a po uvaření

Ke konci vaření přidáme pepř, promícháme, vypneme hořák a necháme chvíli odpočinout.
Do menšího hrnce odebereme rozpuštěné sádlo, které se vytvořilo na povrchu. Maso chvíli důkladně promícháváme, aby se co nejvíce rozpadlo a pak jej rozdělíme do připravených skleniček, které naplníme ze ⅔, zbytek skleničky doplníme rozpuštěným sádlem a dobře uzavřeme. Necháme ztuhnout do následujícího dne.

V lednici vydrží rillette asi týden. V originále receptu se píše, že jej lze zamrazit, což jsem také vyzkoušela, ale rillette nám potom už tak nechutnal, takže já osobně to moc nedoporučuji.

Rillette chutná nejlépe na toustu z bílého nebo klasického kmínového chleba.




8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Bez kachního "rijetu" by Silvestr 2011 nebyl perfektní. Mňam :-)
Miloš

Maryna řekl(a)...

To jsem ráda, že Vám chutnal :-) a díky

Anonymní řekl(a)...

"Rijet" opravdu nemá chybu! No, vlastně jednu chybu to má, je toho málo...:-) Doporučuji na otoastovaném chlebu, mňam! Mary, už se těším na konec roku...:-) Eva

Maryna řekl(a)...

Co bych si tak přála od Ježíška... :-)

Alena řekl(a)...

Poprvé jsem Rillettes udělala podle Olivové kuchařky v roce 2010. Byli jsme nadšeni. Je opravdu výborný. Měl vždy úspěch když jsem ho dala jako dárek.

Unknown řekl(a)...

Daji se sklenicky s rillette zavarit, aby vydrzely delsi dobu?

Maryna řekl(a)...

Asi jo, nezkoušela jsem to.

Jarda řekl(a)...

Dají se zavařovat jako každá masová konzerva.Vařit v hrnci 1 hodinu,nechat 24 hodin v pokojové teplotě a znovu jednu hodinu vařit.Pak je jistota....