úterý 14. února 2012

Gooey chocolate stack


Pro narozeninovou oslavu jsem hledala nějaký recept na dort se svou oblíbenou kombinací - čokoláda a bezé. U Nigelly Lawson jsem narazila na gooey chocolate stack a to byla jasná volba, tři obří pusinky proložené čokoládovým krémem! Jen jsem pistácie z originálního receptu nahradila višněmi v rumu, které se k čokoládě také výborně hodí. Dort je jemný a vláčný a díky sametovému čokoládovému crème patissière i hodně vydatný. Asi nejvýstižněji jej popisuje slovy "chocolate heaven" sama autorka.


Suroviny na 3 bílkové pláty
6 velkých bílků (použila jsem jich 7 menších)
250 g krupicového cukru
3 lžíce kakaa
1 lžíce kukuřičného škrobu
1 lžička vinného octu

Na tři plechy položíme pečicí papír, na každý nakreslíme kruh o průměru 20 cm a papír obrátíme kresbou dolů.

Bílky ušleháme na tuhý sníh, postupně do něj za stálého šlehání přidáváme po lžících krupicový cukr. Sníh by měl být po ušlehání s cukrem pevný a lesklý. Na závěr jen velmi rychle do sněhu zašleháme postupně ocet, škrob a kakao.

Sníh rozdělíme na třetiny a opatrně jej rozetřeme do kruhů na plechy. Pečeme 1 hodinu v troubě předehřáté na 140°C. Poté troubu vypneme, pootevřeme a bezé necháme úplně vychladnout. Pláty můžeme upéct večer a nechat je chladnout celou noc.

Čokoládový crème pâtissière
6 žloutků
2 lžíce kakaa
2 lžíce hladké mouky
100 g krupicového cukru
300 ml plnotučného mléka
300 ml smetany ke šlehání
100 g hořké čokolády
1 lžička vanilkových semínek

Dekorace
20 višní naložených v rumu

Čokoládu rozpustíme ve vodní lázni.

Žloutky vyšleháme s cukrem do pěny (musí být téměř bílá), za stálého šlehání přidáme kakao a mouku. Mléko se smetanou lehce ohřejeme (nesmí projít varem) a přilijeme opět za stálého šlehání k žloutkovému základu. Vše přelijeme do hrnce a za stálého míchání přivedeme k varu a vaříme, dokud krém nezhoustne do pudingové konzistence. Sejmeme z hořáku a do krému zamícháme čokoládu a vanilková semínka. Krém přikryjeme potravinářskou folií, aby na jeho povrchu nevznikl škraloup a krém necháme vychladnout.

Každý plát potřeme třetinou krému a naskládáme je na sebe. Poslední vrstvu krému ozdobíme višněmi případně nasekanými nesolenými pistáciemi, kokosem, vlašskými ořechy, prostě čím kdo preferuje.

Připravený dort před podáváním necháme alespoň dvě hodiny odležet na chladnějším místě, aby krém ještě více ztuhl a bezé nasáklo vlhkost z krému.


10 komentářů:

Anetka řekl(a)...

o moj boze, toto je uplna dokonalost. fantazia!

Alizia řekl(a)...

Dort mě nalákal a tak jsem se rozhodla jej upéct. Bezé mi však nějak nevyšlo, bylo příliš tvrdé a strašně lepivé (cukr zkaramelizoval a připekl se k pečícímu papíru a nešel sloupnout...). Ve finále celý dort připomínal spíš pudingový nákyp :-) Chuťově byl však božský a neodolatelný! Uvidím, možná jej zkusím ještě znova a třeba budu mít větší štěstí :-)

Maryna řekl(a)...

Bílkový sníh je prevít, hrozně moc záleží na tom, jak se podaří ušlehat. Mám dobrou zkušenost s mraženými bílky, které se mi povedly dobře ušlehat vždy. Já takto bojuji s Macarons.

Anonymní řekl(a)...

Ahoj všichni, mám mnoho knih od Jamieho Olivera a ten doporučuje bílky šlehat cca 7-8 minut, dokud se cukr úplně nerozpustí, můžete to zkusit tak, že vezmete kus ušlehané a mezi dvěma prsty promnout. Takto připravený korpus se mi vždy povedl bez nejmenších problémů, byl tvrdý tak akorát a lepivý vůbec, vevnitř krásně vláčný a nadýchaný ;)

Unknown řekl(a)...

Tak to mám za sebou. Narozeninový dárek pro nejlepší kamarádku. A moc se povedl. Díky za skvělý recept.

Anonymní řekl(a)...

upekla jsem z polovicni davky.. je naprosto fantasticky!! Misto visni jsem na dortik rozdrobila rafaelo, dekuji za uzasny recept, ostatne jako vsechny, co jsem tu zkousela :)

Anonymní řekl(a)...

Mary, prosím poraď mi, ty tři bílkové pláty mohu péct naráz v troubě nad sebou? Je potřeba k tomu horkovzduch v tom případě a snížená teplota? Díky za radu, chystám se na další dortík k nározkám od Tebe :) Klára

Maryna řekl(a)...

Kláro, horkovzduch raději ne, prostřídat během pečení plechy vůbec nevadí. Pokud začne moc hnědnout, tak přikrýt pečicím papírem.

Anonymní řekl(a)...

Ještě dotaz než se do toho pustím: dá se to péct i dohromady, všechny tři plechy naráz bez horkovzduchu? Anebo když je budu péct natřikrát, nestane se s poslední dávkou za ty 2 hodiny, než přijde na ni řada nic (neslehne anebo něco podobného)? Anebo jak si to pekla ty? K.

Maryna řekl(a)...

Dá se to péct naráz, pokud bys pekla každý zvlášť tak suroviny rozdělit na třetiny a na každý plát vyšlehat těsto zvlášť.