sobota 12. května 2012

Nakládaný hermelín



Původně jsem vůbec neměla v plánu sem tento recept dávat, ale minulý víkend jsme pořádali během bečky i košt nakládaných hermelínů a překvapilo mne, že z 8 přihlášených vzorků byl každý jiný. Různé druhy koření, jemné, pálivé, cibule, petržel, olivy, sušená rajčata, česnek, no naprostá všehochuť. Všechny byly vynikající, ale vyhrát mohl jen jeden a musím se pochlubit, že to byl právě ten můj! :-) Vzhledem k tomu, že jsem pekla i cenu pro vítěze, vyhlásili se nakonec vítězové dva - druhým byl Lubor s ostrým hermelínem. Nebudu si tedy návod na nakládaný hermelín syslit a předávám dál.

1. Patrik a Andrea - hermelín se sušenými rajčaty a česnekem v oleji ze sušených rajčat
2. Maryna - hermelín s česnekem, rozmarýnem, tymiánem a mrkví v olivovém oleji
3. Jirka a Romana - hermelín se zeleným pepřem, česnekem, paprikou, feferonkami, cibulí, tymiánem a černými olivami v oleji
4. Miloš a Růžena - hermelín s olivami, cibulí, česnekem a kořením v olivovém oleji
5. Jitka - hermelín plněný ořechy a česnekem přelitý olivovým olejem s česnekem a bylinkami (tymián, pažitka, bazalka a máta)
6. Majkl - hermelín s cibulí, petrželí, chilli a římským kmínem v oleji
7. Patrik a Andrea - hermadur s česnekem a provensálským kořením v oleji ze sušených rajčat
8. Lubor - hermelín s cibulí, česnekem, pálivou paprikou, sušenými feferonkami a grilovacím kořením ve slunečnicovém oleji

Košt hermelínů, Brno, 5. 5. 2012
Košt hermelínů, Brno, 5. 5. 2012
Suroviny
4 ks hermelínu (průměrem do sklenice od okurek se ideálně hodí Sedlčanský)
1 menší mrkev
5 plátků sušeného rajčete
6 stroužků česneku
2 chilli papričky
2 snítky čerstvého rozmarýnu
2 snítky čerstvého tymiánu
pařížský pepř (rozemletá směs barevných pepřů)
olivový olej
0,7 l sklenice od okurek

Hermelíny rozřízneme podélně na půl. Očištěnou mrkev nakrájíme nebo nastrouháme na tenká kolečka. Na plátky nakrájíme stroužky česneku a na menší kousky rozkrojíme sušená rajčata.

Do každé půlky z vnitřní strany (tedy té bez plísně) zapícháme asi 4 plátky česneku, potřeme je trochou pařížského pepře, položíme pár lístků rozmarýnu a tymiánu a kousek sušeného rajčete. Hermelíny opět přiklopíme řezem k sobě.

Na dno dobře vymyté sklenice nahážeme několik koleček mrkve, vložíme do ní první hermelín, na něj nahážeme opět mrkev, sušená rajčata, plátky česneku a lístky rozmarýnu a tymiánu. Takto to uděláme i s třemi dalšími hermelíny. Kolečka mrkve, kousky rajčete a čerstvé bylinky během plnění sklenice vkládáme i mezi sklo a boky hermelínů. Na poslední hermelín nahoru položíme chilli papričky a přelijeme olivovým olejem. Hermelíny musí být celé ponořeny.

Sklenici dobře uzavřeme a necháme ji stát na kuchyňské lince 3 dny. Po třech dne mi připadá konzistence hermelínu ideální, po delší době je již moc rozbředlý.




6 komentářů:

Martina F řekl(a)...

Hermelín miluju v jakékoli podobě, takže tento recept si ukládám. Taková koštovačka hermelínů by se mi moc líbila.

happy.lenulka řekl(a)...

jééé tak to musí být super... je fajn že tady v brně pořádáte takové akce... to já mám samé negurmánské kamarády :-D

Maryna řekl(a)...

Musím říct, že jsem byla příjemně překvapená zodpovědností kamarádů a jejich hojnou účastí :-) Už loňský první ročník, kdy se koštovaly sekané, byl úspěšný. Těch bylo myslím i víc!

Anonymní řekl(a)...

Ty jo, nakládaný hermelín s mrkví a sušenými rajčaty jsem ještě neviděl. Vypadá to moc pěkně, musím vyzkoušet! Dosud dělám podle základního receptu, co jsem objevil zde: http://www.nakladany-hermelin.eu/

Anonymní řekl(a)...

A co se prosím dělá se zbylým olejem, když se hermelín sní? přijde mi ho škoda vylít. Já jen, že už mám jeden skoro snědený v lednici. Dá se olej použít opakovaně? Nebo by pro něj bylo nějaké jiné využití?
Olga

Maryna řekl(a)...

Většinou tam oleje moc nezbude, já ho dávám do salátu do zálivky.