čtvrtek 5. dubna 2012

Datlový mazurek


Mazurek je sladké pečivo, které se peče v mnoha polských domácnostech na Velikonoce a v každé rodině snad mají i svůj recept, proto má mazurek nespočet variací. Kuchařka "W staropolskiej kuchni" uvádí, že musí mít čtvercový nebo obdélníkový tvar. Peče se z křehkého, třeného nebo marcipánového těsta. Potírá se různými náplněmi ze sušeného ovoce, marmeládami, cukrovou polevou nebo čokoládou a zdobí se ořechy, mandlemi, kandovaným i čerstvým ovocem. Nejčastěji se používaly rozvary ze sušeného ovoce, které bylo v tomto období, narozdíl od čerstvého, dostupné.
Recept je ze stránky Moje wypieki.

Těsto:
350 g hladké mouky
2 žloutky
200 g změklého másla
50 g moučkového cukru
1 lžíce kysané smetany
1 lžíce vody

Všechny suroviny zpracujeme na hladké těsto, vyrobíme z něj kouli, kterou zabalíme do potravinářské fólie a hodinu necháme vychladit v lednici. Na plech položíme pečicí papír. Těsto rozválíme na obdélník vysoký asi 4 mm, položíme na plech a propícháme vidličkou. Na těsto položíme opět pečicí papír, na který nasypeme vrstvu fazolí nebo keramzitu, aby se těsto při pečení nevypouklo. Pečeme 20 minut v troubě předehřáté na 200°C, poté odstraníme pečicí papír se zátěží a dopečeme ještě 5 až 10 minut při teplotě 180°C.

Já jsem rozválela ⅔ těsta na čtverec a ze zbytku jsem udělala ozdobný okraj. Zbytek těsta jsem rozdělila na dvě půlky, ze kterých jsem vyválela tenké dlouhé válečky. Oba válečky jsem stočila kolem sebe. Takto připravenou ozdobnou šňůrku jsem položila na okraje těsta a upekla.

Datlová náplň:
250 g sušených datlí
1 jablko
2 lžíce citronové šťávy
150 ml vody
1 lžíce rumu

Z datlí odstraníme pecky a nakrájíme je na malé kousky. Jablka oloupeme, zbavíme jádřinců a nakrájíme na malé kousky. Ovoce s citronovou šťávou a vodou dáme do hrnce, přikryjeme pokličkou a vaříme 5 až 10 minut, dokud ovoce nezměkne a neodpaří se voda. Rozvařené ovoce rozmixujeme dohladka a přimícháme do něj rum. Ještě teplé natřeme na upečený korpus, uhladíme a ozdobíme kandovaným ovocem a ořechy. Před podáváním necháme úplně vychladnout. Těsto je hodně křehké, tak se musí krájet ostrým nožem s pilkou.





1 komentář:

Cucinare con Amore řekl(a)...

Zajímavé, je skvělé , že jsi našla něco jiného než je všude ( beránek, perníčky ..), moc díky za inspiraci:)