úterý 20. září 2011

Tarte Tatin

Tarte Tatin s meruňkami

Tuto laskominu vymyslely v roce 1898 sestry Tatinovy, které provozovaly Hotel Tatin v Lamotte-Beuvron ve Francii. Recept vznikl díky roztržitosti Stéphanie, jedné ze sester, která zaměnila pořadí vrstev při výrobě koláče. Tarte Tatin má mnoho variací, lze jej vyrobit z křehkého nebo listového těsta, s jablky, hruškami, meruňkami nebo fíky.

Suroviny na křehké těsto: 
150 g hladké mouky
80 g másla
1 lžíce moučkového cukru
1 lžíce studené vody

Všechny suroviny zpracujeme na hladké těsto, které zabalíme do potravinářské fólie a necháme 2 hodiny vychladit v lednici.

Suroviny na ovocnou náplň:
5 větších jablek
60 g másla
140 g třtinového cukru

Na výrobu Tarte Tatin potřebujeme nějakou žáruvzdornou okrouhlou formu, já používám skleněnou formu na koláč značky Simax. Pokud použijeme keramickou nebo skleněnou formu a máme plynový sporák, potřebujeme i rozptylovač plamene.

Ve formě pomalu za stálého míchání rozpustíme cukr a máslo, během 5 minut nám vznikne hustý světle zlatavý karamel.

Oloupaná a jádřinců zbavená jablka nakrájíme na osminky. Jablka naskládáme do formy na karamel, který stále ohříváme. Opatrně jablka v karamelu obracíme, aby se nerozbila, dokud se neodpaří většina tekutiny, která se uvolní z ovoce. Tato část trvá přibližně 15 minut. Karamel bude mít tmavě zlatavou až hnědou barvu.

Formu odstavíme z plamene a necháme asi 15 minut vychladnout.

Z těsta vyválíme plát trošku větší než je průměr formy. Jablka v karamelu tímto těstem přikryjeme, okraje zahneme dovnitř do formy.

Pečeme 30 minut v troubě předehřáté na 170°C. Po upečení necháme 5 minut vychladnout, opatrně uvolníme okraje těsta a koláč převrátíme ovocem nahoru.

Podáváme nejlépe teplý se šlehačkou, zmrzlinou nebo crème fraîche. Výborně chutná ovšem i studený.

Tarte Tatin s jablky




8 komentářů:

Pája řekl(a)...

S ohledem na můj minulý debakl při pokusu o tarte tatin počkám, až nikdo nebude doma a až potom budu experimentovat.

Anonymní řekl(a)...

Mě zase v troubě při pečení praskla skleněná forma Simax. Tu spoušť v troubě a její čištění mě na dlouho odradilo péct tento koláč.

Anonymní řekl(a)...

povedl se a je úžasný, moc dekuji za recept

Anonymní řekl(a)...

Těsto se mi trhalo a nedrželo pohromadě, po vyndání z lednice, ale jinak super recept.

Unknown řekl(a)...

já přidávám ještě skořici :-)

Anonymní řekl(a)...

Těsto se mi drobilo a trhalo, tak jsem do něj při druhém pokusu přidala 1 vejce a adekvátně tomu i trochu mouky; výsledek byl skvělý, těsto tvárné a dobře se s ním pracovalo. Rozválela jsem ho na pečícím papíru, lépe se s ním pak manipulovalo. K jablkům jsem přidala skořici a trochu vanilky :) Jinak koláč jsem raději připravila v pánvi a do té skleněné formy ho pak překlopila. Dobře to vypadá a karamelová šťáva zůstane tam, kde má být :)

Anonymní řekl(a)...

Právě se mi doma nakupily jabka a dítě odmítalo jít ven pro listové těsto na štrůdl. Máslo, mouku a cukr doma mám vždy, takže řešení bylo jasné! Naprosto luxusní záležitost, děkuji za recept. Těsto jsem vyválela mezi dvěma pečícími papíry a šlo to úplně bez problémů.

Anonymní řekl(a)...

Pro ty co ho delaji poprve jako ja. Nejdrive rozpustte cukr az potom do nej vlozte maslo pokojove teploty!. Zahrivala jsem poprve naraz a cukr se zbytecne dlouho rozpoustel. A dalsi vec, pokud budete mit jablka studena, ztvrdne vam i karamel. Takze je nemozne je otocit aniz by se z nej nestali cucky. Lepsi tedy neotacet a s formou rovnou do trouby. Popripade jak jsem udelala ja, karamel vylila z panve na plech, na to naskladala jablka a na to testo.