neděle 6. května 2012

Makový dort s krémem z bílé čokolády


Mák prostě můžu a příbuzná žijící v cizině, kde si ho moc dopřát nemůže, taky. Takže pokaždé, když přijíždí do ČR a má přijít na návštěvu, děláme nějakou makovou buchtu. Tentokrát jsem se nechala inspirovat opět stránkou Moje wypieki a upekla makový dort s krémem z bílé čokolády. Nejlíp chutnal uleželý druhý den, kdy se v něm všechny chutě pěkně propojily.

Suroviny
5 vajíček
30 g mletých blanšírovaných mandlí
150 g moučkového cukru
120 g polohrubé mouky
15 g bramborového škrobu
6 g prášku do pečiva
200 g máku
špetka soli

Pokud nemáte mlýnek na mák, můžete jej do tohoto těsta dát celý, já jsem jej však pomlela. V míse promícháme mák s moukou, škrobem, mandlemi a práškem do pečiva. Bílky oddělíme od žloutků. Z bílků ušleháme spolu se špetkou soli tuhý sníh. Žloutky vyšleháme s cukrem do světlé pěny. Do žloutkové pěny zamícháme vařečkou postupně a opatrně makovou směs a bílkový sníh.

Dortovou formu o průměru 23 cm vymažeme tukem a vysypeme krupičkou. Vlijeme do ní připravené těsto a pečeme přibližně 45 minut v troubě nahřáté na 180°C. Po upečení musí být špejle zapíchnutá do těsta čistá. Korpus necháme vychladnout a překrojíme ho na tři rovnoměrné podélné díly.

Náplň z bílé čokolády
300 g bílé čokolády
400 ml smetany na šlehání

Náplň se připravuje podobně jako pařížská šlehačka. Smetanu nalijeme do nádoby, kterou můžeme postavit do vodní lázně, rozlámeme do ní čokoládu na menší kousky. Ve vodní lázni tuto směs za stálého míchání zahříváme, dokud se nerozpustí čokoláda. Pozor, směs nesmí projít varem! Necháme vychladit do následujícího dne v ledničce, poté ze směsi vyšleháme krém.

Punč
100 ml vody
3 lžíce rumu

Ve sklenici smícháme vodu s rumem.

Skládání dortu

Spodní plát korpusu pokropíme 3 lžícemi punče a potřeme ⅓ krému. Přikryjeme druhým plátem, který opět pokropíme 3 lžícemi punče a potřeme ⅓ krému. Přikryjeme posledním plátem, pokropíme punčem a ozdobíme vrchní část i boky zbytkem krému. Dort necháme vychladit v ledničce alespoň 2 hodiny.




30 komentářů:

Martina F řekl(a)...

Ajaj, mák miluju, bílou čokoládu taky. Hodně nebezpečná kombinace!

Maryna řekl(a)...

:-) Chápu, mák můžu jíst kdykoli.

Cucinare con Amore řekl(a)...

Já bohužel mám od malička k máku značnou averzi,ale vypadá nááádherně..mě dorty moc nejdou..

Martina řekl(a)...

moooje nervy, mak, biela čokoláda...och...a 22h..... co ted? :-D. Musím ju mať !!!

Maryna řekl(a)...

Tak jo, příští recept na buchtu tedy nebude ani s mákem a nebude to ani dort. Může to být opět rebarbora?

Maryna řekl(a)...

Myslím, že na úterní oslavu státního svátku bude ideální ;-)

Anetka řekl(a)...

dokonalost sama!!!

Anonymní řekl(a)...

Bomba! :-)

Pipi
http://leblogdepipi.blog.cz/

Esmé (Kulturní kulinárium) řekl(a)...

Makové koláče a dorty miluju, já dělala bezlepkový, co jsem sama vymyslela :-)

http://kulturnikulinarium.blogspot.cz/2013/06/bezlepkovy-makovy-kolac-s-jablicky.html

Anonymní řekl(a)...

tento dort se mi vubec nepovedl podle mého názoru tam chybí nějaka tekutina nebo tuk,těsto se moc nezvedlo a je tuhé,dělala jsem přesně podle receptu a strašně mě to zklamalo,autorka by si měla dávat pozor co tam vkláda

Maryna řekl(a)...

Milý anonyme, v receptu opravdu žádná ingredience nechybí. Přesně podle tohoto receptu jsem dort dělala asi 3x a pokaždé se povedl. Chyba bude pravděpodobně někde jinde.

Anonymní řekl(a)...

a mužete mi říct jestli mate to těsto taky takové husté nešlo mi do formy lít a mám ho i dost nízké nevím kde jsem udělala chybu děkuji

Maryna řekl(a)...

To bych viděla na špatně vyšlehaný bílek, musí být hodně pevný a do těsta jej musíte zamíchat opatrně, aby moc nespadl. Těsto je spíš hustější, ale musí být nadýchané.

Maryna řekl(a)...

Konzistencí je něco mezi piškotovým a třeným těstem.

Anonymní řekl(a)...

bílek byl opravdu hustý a taky jsem ho pomalu zamíchavala ,myslím že jsem celkem zkušená pekařka,je mi 50 let a peču opravdu často i pro cizí lidi,ale dort jsem přesto dokončila a chladí se v lednici tak zítra uvidíme.

Maryna řekl(a)...

To opravdu netuším, kde se stala chyba, ale za recept ručím. Navíc je z Moich wypieków, kde je u něj plno pozitivních komentářů, takže je jisté, že se už mnoha lidem povedl.

Andrea H řekl(a)...

Ahoj, cez víkend som piekla tento dort a moja skúsenosť bola bohužial navlas rovnaká, tj. cesto je moc hutné, ťažké a suché, a to som dala o 60g maku a 60g múky menej. Takže v tomto ohľade dort nesplnil očakávania a nabudúce si prípravu cesta upravím ešte trochu viac. Určite ale dort (v upravenej verzii) budem piecť i v budúcnosti, tá šľahačka s bielou čokoládou je totiž božská a kombinácia s makom tiež :-)
Andrea

Maryna řekl(a)...

Poměr surovin v receptu je opravdu správně. Těsto je suché, protože je to piškot, proto se vlhčí punčem. Příště můžete vyzkoušet i jinou přípravu piškotu, vyšleháte bílky, do nich postupně zašleháte cukr a žloutky jeden po druhém. Vařečkou se do nich zamíchá prosátá mouka s práškem do pečiva a škrobem, mákem a mandlemi. Mouku můžete použít i hladkou, těsto lépe naskočí s celým mákem.

Anonymní řekl(a)...

Děkuji za výborný recept, všem moc chutnal a rychle se po něm na oslavě zaprášilo ;-) Zuzka http://piettet.blog.cz/1401/makovy-dort-s-bilou-cokoladou

Maryna řekl(a)...

Velká radost :-)

Anonymní řekl(a)...

Já Vás musím pochválit, nepeču, ale stejně se u Vás kochám :) hned mám lepší náladu. Nádhera!
Eva

Maryna řekl(a)...

Díky :-)

Anonymní řekl(a)...

Musím teda říct, že těsto se mi taky nepovedlo, vznikl z toho "zákalec", na 3 pláty to rozhodně nepřekrojím, ale když už jsem to upekla, zkusím to naplnit a nechat vychladit. Tak nevím, kde se stala chyba :(

Anonymní řekl(a)...

Takto vypadal můj: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10203702383786672&l=3de9820d46
Děkuji za recept! Kombinace máku a bílé čokolády by mě nenapadla, měla docela úspěch. :)
Aby se povedl korpus, je potřeba suché ingredience (kterých je tu kvůli máku opravdu hodně) s bílkovým sněhem míchat velmi pomalu a opatrně. Kropit punčem se mi moc nechtělo, tak jsem do těsta přidala ještě rozmixované jablko, aby byl korpus vlhčí.

Maryna řekl(a)...

Tak ten je překrásný, moc se Vám povedl. A díky za tip s jablkem.

Zuzana Málková řekl(a)...

Děkuji za recept, koláč je krásný a moc dobrý :-) https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1.0-9/10387322_10202986185831786_7543341953293069006_n.jpg
Tipem s jablkem jsem se inspirovala - přidala jsem ho rozmixované do těsta, ale i tak jsem ho ještě pokropila rumovou vodou a výsledek je skvělý. Jen naše trouba pekla o něco kratší dobu. Určitě se na Vaše stránky brzy vrátím pro další inspiraci.

Maryna řekl(a)...

Krásný!

Anonymní řekl(a)...

Děkuji za inspiraci,
dort jsem upravila a byl výtečný,nadýchaný a všem padla čelist. Bohužel podle orig. receptu bylo těsto tak husté, že v polovině přisypávání byla konzistence těsta jako linecké, tudíž nešlo už ani přisypat, natož pak přimíchat bílky. Skoro hrnek mléka a trochu másla to spravilo a výsledek jak na vaší fotce. Vážně výborný. Děti ozdobily mochyní a všichni chválili!

Unknown řekl(a)...

Zdravím,
taky jsem recept vyzkoušela a dort je opravdu výborný, ale trochu jsem recept upravila. Jak se píše výše, žloutky s cukrem a makovo-moučnou směsí jsou strašně husté, takže jsem přidala asi 5 lžic vody, jako když dělám piškot. Teprve potom byla konzistence taková, aby šly přimíchat našlehané bílky. Korpus je sušší, ale po uležení s punčem zvlhne tak právě akorát. Já ještě mezi jednotlivá patra nanesla vrstvu višňového džemu, aby to bylo trochu pikantnější. V této kombinaci to bylo opravdu vynikající, jen se po něm naprášilo:)

Maryna řekl(a)...

Díky, s višňovou marmeládou musí být super!