sobota 21. září 2019

Lesní mech





Naše dvouročka slavila, a tak to chtělo nějaký veselý dort. Papírová girlanda a zvířátka už lelkovala v šuplíku docela dlouho, tak jsem k nim konečně zkusila udělat tento mechový dort. Trochu jsem se bála špenátu v něm, že tam bude moct cítit..., ale mile mě překvapilo, že tam sice cítiti je, ale jen velmi jemně. Korpusu špenát dodává šťavnatost a i díky lemon curd je celý dort málo sladký a svěží.

Špenátový korpus
500 g mraženého nebo čerstvého špenátu
5 vajíček
220 g krupicového cukru
špetka soli
100 ml slunečnicového oleje
2 lžíce citronové šťávy
350 g polohrubé mouky
14 g prášku do pečiva


Mražený špenát necháme rozmrznout, přes sítko z něj vymačkáme vodu a rozmixujeme jej. Čerstvý špenát rozmixujeme na hladké pyré. Všechny suroviny musí mít pokojovou teplotu.

Dno dortové formy o ∅ 24 cm vyložíme pečicím papírem, boky vymažeme máslem a vysypeme hrubou moukou.

Mouku prosejeme s práškem do pečiva. Vejce vyklepneme do mísy, přidáme k nim cukr a sůl, a při nejvyšší rychlosti je šleháme cca 10 minut, dokud nevznikne světlá hutná pěna. Do ní následně, za stálého šlehání, tenkým pramínkem přiléváme olej. Vařečkou nebo stěrkou do těsta opatrně zamícháme špenátové pyré, citronovou šťávu a na konec mouku.

Těsto nalijeme do připravené dortové formy, uhladíme na povrchu a pečeme 50 až 60 minut v troubě vyhřáté na 175°C s ventilátorem. Upečený korpus necháme vychladnout. Nejlépe je upéct si jej den předem.


Smetanový krém
250 ml smetany ke šlehání
250 g mascarpone
3 lžíce moučkového cukru


Mascarpone i smetana musí být dobře vychlazené. Dáme je spolu s prosátým cukrem do mísy a vyšleháme z nich hladký krém. Nejdříve zapneme šlehač na malou rychlost, po minutě zvýšíme na plnou rychlost, šleháme cca 1½ minuty, až bude krém téměř vyšlehaný, snížíme rychlost opět na nízkou a krém došleháme, aby byl dostatečně pevný, ale nepřešlehal se.


Skládání dortu
6 lžic lemon curd
lesní ovoce a granátové jablko na ozdobu


Vychladlý korpus vyjmeme z dortové formy. Odkrojíme jeho horní část, kterou později rozdrobíme na povrch dortu. Zbývající část korpusu rozřízneme na dvě stejně široké části. Spodní část položíme na dortový podnos a uzavřeme do dortové obruče. Potřeme polovinou lemon curd a následně vyšlehaným smetanovým krémem. Přikryjeme druhou částí korpusu, tu potřeme zbývajícím lemon curd. Nahoru nadrobíme odříznutou horní část korpusu. Dáme vychladit na dvě hodiny do ledničky.

Vychlazený dort vyjmeme opatrně z dortové obruče, kraje uhladíme a povrch dortu ozdobíme ovocem.









14 komentářů:

Miro řekl(a)...

Bože! to je na Oscara!!!

Unknown řekl(a)...

Hezky den, tak jsem dnes zkusila upect a ja jej mam teda o dost bledsi :( vubec neni tak pekne zeleny, jako u Vas :(

Kristyna řekl(a)...

Maryno, používáte Vy osobně čerstvý nebo mražený špenát, prosím? A myslíte, že by se dalo i mražené špenátove pyré, když se to pak stejně mixuje? Moc díky!

Maryna řekl(a)...

Kristýno, víc zelený vyšel z čerstvého špenátu. Mražené pyré by se musela asi víc vymačkat přes cedník, bývá hodně vodnaté, víc než brikety.

Anonymní řekl(a)...

Super recept, moc se povedl a všem moc chutnal. Zkoušela jste místo špenátu dát řepu? Chtěla bych vyzkoušet, ale nevím,zda to není blbost.?:-D Díky Hanka

Maryna řekl(a)...

S červenou řepou jsem to nezkoušela, nemám ji ráda ani v red velvetu na obarvení, je tam potom moc cítit. Maryna

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, v tom krému se smetana dává nenaslehana? Nasleha se spolu s mascarpone nebo se má slehat předem a pak jen smíchat? Děkuji. S.

Maryna řekl(a)...

Dobrý den, smetana se tam dává nenašlehaná a šlehá se až s mascarpone. Kdyby se tam dávala vyšlehaná, tak je v receptu napsáno šlehačka a né smetana.

Petra M. řekl(a)...

Dělala jsem podle vás a byl naprosto boží. Všichni byli uchváceni. Ten lemon curd byl naprosto famózní a úplně ten dort povýšil, jste geniální. Udělala jsem jen pár úprav jako snížení cukru, dala jsem asi 160-180 g a stačilo. Krému jsem udělala dvojnásob, co zbylo, tak dcera z toho měla tiramisu. Jen když se mi korpus upekl, tak jsem byla zděšená, protože nebyl zelený, ale od pečení nahoře a na bokách nahnědlý. Vyřešila jsem to lehkým ořezáním na bokách a na mechovou drobenku jsem zvrchu opatrně těsto odrolila, aby tam nezůstalo to nahnědlé. A hned prokouknul. Ovoce jsem dala i dovnitř dortu do smetanového krému a ten jsem namazala trochu i na horní vrstvu po lemon curdu a taky na boky. Chuťově byl skutečně úžasný a špenát jsme v tom díky té kombinaci chutí vůbec necítili. Děkuji moc, Petra M.

Petra řekl(a)...

Promazaný a tuhne v lednici. Chtěla jsem ho dlouho vyzkoušet. Jen lemond curd byl na mě hodně kyselý, ale trochu jsem ho tam dala. Přitom s ním dělám citronový kolač, tak nevím. Ale tam šťávu z citronu redim vodou, tak příště asi nahradim trochu šťávu vodou a bude podle mého gusta :)

Simkrk řekl(a)...

Zdravim, me by zajimalo kde se da sehnat na dort ta ozdoba zviratek a girlanda? :) dekuji :)

Maryna řekl(a)...

To Simkrk - to si už bohužel nevzpomenu, kupovala jsem to dávno a dlouho mi to leželo doma.
Maryna

Anonymní řekl(a)...

Zvířátka jsou typická pro REX LONDON.
Např.
https://www.bonami.cz/p/sada-pro-zdobeni-dortu-rex-london-colourful-creatures?gclid=EAIaIQobChMI2MHRuZHp7AIVRJnVCh3PowNsEAQYAiABEgKPpvD_BwE

JK :-)

Unknown řekl(a)...

Perfektní!
A 160g cukru fakt stačí.